Strona główna Linki Co nowego | |||
|
Żuławska Kolej Dojazdowa (Gdańskie Koleje Dojazdowe) | |
Ogólne Rozkład Historia Linia Galeria Rozkłady archiwalne Tabor Klimaty | Informacje Stan: czynna Rok budowy: 1891 Prześwit: 750 mmOperator: Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych Właściciel: Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim Przewozy: W sezonie letnim rozkładowe, przez cały rok na zamówienie
W 2006 roku Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze niespodziewanie zrezygnowało z usług PTMKŻ jako operatora na kolei żuławskiej. Decyzja była kontrowersyjna nie tylko dla ludzi związanych z kolejką, oburzona była również część radnych. Oficjalnie, PTMKŻ źle zarządzał majątkiem Starostwa, nieoficjalną przyczyną wypowiedzenia umowy była burza jaką Towarzystwo rozpętało w mediach (i słusznie) po tym jak Starostwo sprzedało pod budowę drogi fragment torowiska na odcinku Kmiecin - Solnica. Nowym operatorem zostało Stowarzyszenie Żuławskiej Kolei Dojazdowej, stowarzyszenie tak sam kontrowersyjne jak decyzja Starostwa o wypowiedzeniu umowy PTMKŻ. Strony i publikacje Iza Plath-Kohyt Strona w całości poświęcona Gdańskim Kolejom Dojazdowym. Oprócz zwięźle przedstawionej historii szczególnej uwagi warta jest galeria fotografii archiwalnych, bieżących oraz dokumentujących ślady linii na lewym brzegu Wisły. W "Archiwum Kolejki" znaleźć można rozkłady jazdy i bilety pochodzące w okresu normalnej działalności Gdańskich Kolei Dojazdowych. Koleje wąskotorowe Polski Północnej Bogdan Pokropiński – Warszawa 2000 Przedmiotem kolejnej publikacji tego autora są dzieje kolei gdańskich, kwidzyńskiej, kętrzyńskiej, ełckiej, oleckiej oraz kolei cukrowni Pelplin. Najwięcej uwagi poświęcono Gdańskim Kolejom Dojazdowym, jednak każda z pozostałych linii opisana jest równie dokładnie. Uwagę zwracają liczne plany linii i stacji oraz archiwalne fotografie. Dodatkiem do publikacji jest mapa, na której zaznaczono daty budowy oraz powojennej odbudowy poszczególnych odcinków sieci po obu stronach Wisły. |
Copyright © 1999-2009 Krzysztof Zientara