Strona główna     Linki     Co nowego


Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa

(Witkowska Kolej Powiatowa)

Informacje

Stan: czynna     Rok budowy: 1896     Prześwit: 750 mm     
Operator: Biuro Utrzymania i Eksploatacji Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej     
Właściciel: Starostwo Powiatowe w Gnieźnie     
Przewozy: W sezonie letnim rozkładowe, towarowe, przez cały rok na zamówienie     

Strony i publikacje

Z dziejów Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej 1896 - 1986

Maciej Matuszewski  –  Poznań 1987

Autor opisuje przyczyny rozpoczęcia budowy kolei wąskotorowej w powiecie Witkowskim, przebieg budowy oraz lata eksploatacji: okres przed pierwszą wojną światową, okres dwudziestolecia międzywojennego, drugą wojnę światową oraz okres powojenny, kiedy w 1957 roku dokonano zmiany prześwitu toru z 600 na 750 mm. Publikacja zawiera wykaz pierwszych parowozów tej kolei, daty otwarcia kolejnych odcinków oraz schematyczny plan sieci Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej.

Koleje wąskotorowe Wielkopolski 1886 - 1949

Maciej Matuszewski  –  Poznań 1988

Kilkunastostronicowa publikacja zawierająca krótkie omówienia poszczególnych kolei wąskotorowych w Wielkopolsce: kolei opalenickiej, Żnińskiej Kolei Powiatowej, Wyrzyskich Kolei Powiatowych, Bydgoskich Kolei Powiatowych, Witkowskiej (Gnieźnieńskiej) Kolei Powiatowej, Wrzesińskiej Kolei Powiatowej, Kolei Powiatowej Krotoszyn - Pleszew, Śmigielskich Kolei Powiatowych, Średzkiej Kolei Powiatowej oraz Jarocińskiej Wąskotorowej Kolei Powiatowej. Dla każdej z linii podano daty otwarcia poszczególnych odcinków, statystyki przewozów oraz informacje o eksploatowanym taborze. Publikację zamyka dodatek zawierający schematy linii poszczególnych kolei.

Kujawskie Koleje Dojazdowe

Bogdan Pokropiński  –  Poznań 1994

Omówienie historii kolei wąskotorowych na Kujawach Bogdan Pokropiński rozpoczyna od analizy uwarunkowań geograficznych tego regionu. To właśnie one stały się powodem wybudowania tam gęstej sieci kolei cukrowniczych przez cukrownie w Pakości, Kruszwicy, Mątwach i Tucznie. Później przychodzi kolej na koleje cukrowni Brześć Kujawski, Dobre, Ostrowy, Gosławicie i inne. Oddzielny rozdział poświęcony jest historii Kujaw w okresie pierwszej wojny światowej. Następnie autor omawia historię kolei wąskotorowych w okresie międzywojennym, podczas drugiej wojny światowej oraz w pierwszych latach po jej zakończeniu. W 1949 roku nastąpiło scalenie trzech najważniejszych sieci kolei wąskotorowych na Kujawach, czemu autor poświęca krótki rozdział. Kolejne opisują schyłek "złotego wieku" oraz tabor używany na poszczególnych liniach. Znaczną część publikacji zajmują tablice z wykazami taboru eksploatowanego przez cukrownie oraz przez Kujawskie Koleje Dojazdowej. Książkę zamyka zbiór blisko 50 archiwalnych fotografii, często z miejsc, do których kolej wąskotorowa już nie dociera. Do książki dołączona jest schematyczna mapa obrazująca rozwój kolei wąskotorowych na Kujawach w latach 1913, 1915 oraz 1938.

Spotkanie z MBxd1-201

Roman Kozak  –  Koleje Małe i Duże 5/2002

Bogato ilustrowana relacja z przejazdu specjalnego wagonem MBxd1-201 z Krośniewic przez Boniewo, Przystronie i Sompolno do Gniezna. Artykuł interesujący przede wszystkim na nietypową relację pociągu liczącą ponad 140 km.

Koleje wąskotorowe przełomu wieków

Marek Malczewski  –  Świat kolei 11/2005

Artykuł przedstawia zmiany w strukturze Dyrekcji Kolei Dojazdowych w Warszawie wynikające z założeń uchwały Zarządu PKP z 1996 roku, która zakładała odejście od scentralizowanego zarządzania. Dodatkowo przedstawiono statystyki przewozu towarów i pasażerów oraz wyniki finansowe poszczególnych kolei dojazdowych PKP w 1999 i 2000 roku.

Gnieźnieńska i Wrzesińska. Koleje wąskotorowe.

Marek Torzewski  –  Warszawa 2006

Na kilkuset stronach autor bardzo dokładnie opisuje dzieje kolei wąskotorowych w Gnieźnie i okolicach. Publikację podzielono na cztery rozdziały poświęcone Witkowskiej Kolei Powiatowej, Gnieźnieńskiej Kolei Powiatowej, Wrzesińskiej Kolei Powiatowej, Wrzesińsko-Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej i w końcu Wrzesińsko-Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej. Blisko 400 fotografii i rysunków sprawia, że poznawanie ponad stuletniej historii tych linii nie jest zajęciem nużącym. Szczególnie zadowoleni będą zainteresowani taborem - autor zadbał o szczegółowe wykazy i statystyki.

Copyright © 1999-2009 Krzysztof Zientara