Podzwonne dla jędrzejowskiej wąskotorówki;Józef Żak;Staszów 2003; jedkd; Historia wąskotorowej sieci kolejowej w okolicach Jędrzejowa. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe;Jakub Halor;http://www.gkw.pl; gskkd, sknrd; Bogata w informacje strona poświęcona najstarszej nieprzerwanie czynnej kolei wąskotorowej na świecie. Wart szczególnej uwagi jest dział, w którm opisano historię wąskotorowej sieci oraz eksploatowany na niej tabor. Dopełnieniem jest doskonała fotogaleria, w której zamieszczono zdjęcia z najlepszych lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Część działów dostępna jest również w języku niemieckim i angielskim. Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach;;http://wmdrudy.com; sknrd; Oficjalna strona stanowiąca źródło aktualnych informacji i fotografii. Zamieszczono również rozkład jazdy pociągów kursujących do Paproci i Stanicy. Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku;Krzysztof Soida;Tom 1 - Katowice 1996, Tom 2 - Katowice 2001, Tom 3 - Łódź 1999; gskkd, sknrd; Wydana w trzech tomach doskonała monografia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, w której autor nie pomija również licznych wąskotorowych kolei zakładowych, jest najlepszym źródłem wiedzy w tej tematyce. Tom I ("Dzieje kolei wąskotorowych") to obszernie opracowane dzieje kolei wąskotorowych na tych terenach. Tom II ("Technika kolei wąskotorowych") opisuje technikę budowy toru, urządzenia oraz tabor stosowany na wąskim torze. Tom III ("Album fotografii") zawiera kilkaset czarnobiałych i kolorowych fotografii, wśród których jest wiele dotychczas niepublikowanych. Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz;Krzysztof Soida;Łódź 1998; sknrd; Autor opisuje historię budowy i eksploatacji wąskotorowej linii kolejowej łączącej Gliwice z Raciborzem oraz jej dzieje po włączeniu w struktury Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w 1945 roku. Historię uzupełniają dane techniczne pojazdów trakcyjnych i wagonów oraz liczne dane statystyczne i fotografie. Najstarsze parowozy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych;Krzysztof Soida;Koleje Małe i Duże 1/2001; gskkd; Artykuł opisuje pierwsze eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych parowozy. Wiele z zastosowanych w nich rozwiązań z powodzeniem wykorzystano w kolejnych parowozach konstruowanych specjalnie na potrzeby górnośląskiego przemysłu. Ostatnie enklawy pary w Polsce: Przemysł górnośląski;Krzysztof Wiśniewski, Krzysztof Soida;Koleje Małe i Duże 3/2001; hkosc, hpokoj, gskkd; Interesujący artykuł o ostatnich zakładach przemysłowych Górnego Śląska, w których eksploatowane są parowozy. Na szczególną uwagę zasługuje Huta Kościuszko wraz z ostatnim czynnym parowozem Tw53 oraz Huta Pokój, w której eksploatowano ostatnie czynne parowozy serii Tw47. Artykuł ilustrowany jest ciekawymi zdjęciami. Górnośląskie wąskotorowe tendrzaki pięcioosiowe typu Eh2t;Bogdan Pokropiński;Koleje Małe i Duże 3/2001; gskkd, sknrd, kwkbielsz, hkosc, kwkkleofas, kwkwujek, kwkpstrowski, hflorian, hbobrek, hpokoj, kwkkat; Obszerny oraz bogato ilustrowany artykuł o pięcioosiowych tendrzakach produkowanych dla kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku - zarówno tych użytku publicznego jak i kolei zakładowych hut i kopalń. 150 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych;Jakub Halor;Koleje Małe i Duże 2-3/2004; gskkd; Artykuł opublikowany w związku z obchodami 150-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych podzielono na kilka sekcji: Powstanie i rozkwit, okres międzywojenny, Historia powojenna, Koniec XX wieku oraz Finał. Bogato ilustrowana publikacja zawiera również informacje o eksploatowanych parowozach, krótki reportaż z unikatowych warsztatów naprawczych w Rozbarku oraz kalendarium wydarzeń z historii tej sieci. Koleją wąskotorową do Rud;Edward Wieczorek, Krzysztof Soida;Katowice 2002; sknrd; Interesujący przewodnik turystyczny, w którym opisano okoliczności powstania oraz dzieje kolei wąskotorowej Gliwice - Racibórz. Pozycja zawiera ponad 20 interesujących fotografii (dotyczących linii kolejowej) oraz inne ciekawostki. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku Część I i II;Krzysztof Soida;Koleje dawniej i dziś 5/2005, 6/2005; gskkd, sknrd; Obszerny dwuczęściowy artykuł opisuje najważniejsze wydarzenia w dziejach Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po 1990 roku. Jest to niestety okres szybkiego upadku tego wspaniałego systemu transportowego. Kolejne kilometry szlaków padały łupem złodziei a zbędny już tabor był złomowany. W artykule znaleźć można wiele fotografii, wśród których są również te, które ukazują lata świetności Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Żuławska Kolej Wąskotorowa;Iza Plath-Kohyt;http://www.yesmedia.pl/zkd/index2.html; gdakd; Strona w całości poświęcona Gdańskim Kolejom Dojazdowym. Oprócz zwięźle przedstawionej historii szczególnej uwagi warta jest galeria fotografii archiwalnych, bieżących oraz dokumentujących ślady linii na lewym brzegu Wisły. W "Archiwum Kolejki" znaleźć można rozkłady jazdy i bilety pochodzące w okresu normalnej działalności Gdańskich Kolei Dojazdowych. Bydgosko Wyrzyskie Koleje Dojazdowe;Paweł Korcz, Marek Roszak, Jacek Jędrzejczak;http://www.bwkd.pro24.pl; bydkd; Strona powstała w celu dokumentowania działalności Towarzystwa Wyrzyska Kolejka Powiatowa (TWKP) jednak zamieszczono na niej także ryz historyczny sieci Bydgosko-Wyrzyskich Kolei Dojazdowych oraz opis sieci z uwzględnieniem jej obecnego stanu. Osobny dział poświęcono taborowi eksploatowanemu przez Wyrzyskie Koleje Powiatowe, Bydgoskie Koleje Powiatowe, a także przez Bydgosko-Wyrzyskie Koleje Dojazdowe po scaleniu obu wcześniej wymienionych w jedną sieć. Koleje wąskotorowe Polski Północnej;Bogdan Pokropiński;Warszawa 2000; gdakd, kwikd, ketkd, oleckd, elkkd; Przedmiotem kolejnej publikacji tego autora są dzieje kolei gdańskich, kwidzyńskiej, kętrzyńskiej, ełckiej, oleckiej oraz kolei cukrowni Pelplin. Najwięcej uwagi poświęcono Gdańskim Kolejom Dojazdowym, jednak każda z pozostałych linii opisana jest równie dokładnie. Uwagę zwracają liczne plany linii i stacji oraz archiwalne fotografie. Dodatkiem do publikacji jest mapa, na której zaznaczono daty budowy oraz powojennej odbudowy poszczególnych odcinków sieci po obu stronach Wisły. Nałęczowska Kolej Dojazdowa;Michał Stateczny;http://www.naleczowska-kd.prv.pl; nalkd; Oficjalna strona Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej zarządzanej przez Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych. Zapoznać można się z bieżącymi wiadomościami, historią wąskotorowych linii w okolicach Nałęczowa i Opola Lubelskiego oraz z archiwalnymi i aktualnymi fotografiami. Warto przeczytać relacje dawnych pracowników kolejki. Dostępny jest również aktualny rozkład jazdy pociągów turystycznych. Przeworska Kolej Dojazdowa;Tomasz Flak;http://www.waskotorowka.prv.pl; przekd; Na oficjalnej stronie Przeworskiej Kolei Dojazdowej zarządzanej przez Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych dostępne są informacje o kursowaniu pociągów turystycznych wraz z cennikiem uwzględniającym również opłaty za wynajęcie pociągu w dowolnym terminie. Całość uzupełnia galeria aktualnych zdjęć oraz krótki rys historyczny linii. Ełcka Kolej Wąskotorowa 1913-2001;Stanisław Jasiński;Ełk 2002; elkkd; Wydana przez MOSiR Ełk książka opisuje dzieje kolei ełckiej od chwili pojawienia się pierwszych planów jej budowy do momentu jej przejęcia przez Samorząd Miasta Ełk. Autor analizuje uwarunkowania powstania linii kolejowej w ówczesnym powiecie Ełckim, opisuje lata budowy i eksploatacji. Pozycja zawiera również reprodukcje kilku dokumentów oraz zbiór kilkudziesięciu interesujących fotografii. Kolej grójecka;Bogdan Pokropiński;Warszawa 2002; grjkd; Książka wydana w serii Warszawskie Koleje Dojazdowe dokładnie opisuje okoliczności powstania i historię Grójeckiej Kolei Dojazdowej. Publikacja zawiera liczne fotografie taboru i budowli inżynieryjnych, rysunki, wykazy i dane statystyczne. Koszalińska Kolej Dojazdowa;Paweł Gajdzica;http://www.waskotorowka.koszalin.pl; koszkd; Na wciąż rozbudowywanej stronie Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki prezentowane są przede wszystkim bieżące wiadomości z prac prowadzonych przez Towarzystwo w celu przywrócenia przewozów turystycznych między Koszalinem a Bobolicami. Dostępny jest również krótki opis historii sieci kolei wąskotorowej w okolicach Koszalina. Uzupełnieniem jest fotogaleria, w której obok aktualnych znalazły się również zdjęcia archiwalne. Wieluńska kolej wąskotorowa;Bogdan Pokropiński;Koleje Małe i Duże 6/2001; wielkd; Na kilkunastu bogato ilustrowanych stronach autor kompleksowo przedstawia historię wąskotorowej linii kolejowej, która już w 1896 roku połączyła Praszkę z Wieluniem. Oprócz wspaniałych fotografii artykuł zawiera schematyczne plany wszystkich stacji i przystanków Wieluńskiej Kolei Dojazdowej. Tabor Wieluńskiej kolei wąskotorowej;Bogdan Pokropiński;Koleje Małe i Duże 6/2001; wielkd; Artykuł zawiera wyczerpujące informacje o taborze eksploatowanym na kolei wieluńskiej przez cały okres jej istnienia. Atutem publikacji jest duża liczba fotografii, szczegółowe zestawienia oraz ilostan taboru w różnych latach. Kampania buraczana na wąskim torze w 2001 r.;Andrzej Gibek;Koleje Małe i Duże 1/2002; kckru, kctcz, kcdbr; Fotograficzna relacja z kampanii buraczanej prowadzonej na trzech istniejących wówczas kolejach cukrowniczych należących do cukrowni w Kruszwicy, Tucznie i Dobrem. Dla Cukrowni Dobre była to ostatnia kampania z wykorzystaniem transportu buraków koleją wąskotorową w historii. Koleje cukrowni Kruszwica i Tuczno przetrwały rok dłużej, rozebrano je w 2003 roku. Koleje wąskotorowe odchodzą w dal...: Stargardzka Kolej Wąskotorowa;Piotr Rudzki;Koleje Małe i Duże 4/2002; stgkd; Krótki ilustrowany felieton o powolnej agonii Stargardzkiej Kolei Dojazdowej. Obok opisu aktualnego stanu mijanych stacji autor zamieścił kalendarium wydarzeń. Z dziejów Jarocińskiej Kolei Dojazdowej 1902 - 1987;Maciej Matuszewski;Poznań 1988; witkd; Publikacja zawiera charakterystykę uwarunkowań powstania kolei wąskotorowej w powiecie jarocińskim oraz jej historię w całym okresie funkcjonowania: od rozpoczęcia budowy przez władze samorządowe w 1902 roku, poprzez czas kiedy zarządzały nią PKP, aż do likwidacji ostatniej linii w 1993 roku. Książeczka zawiera wykaz pierwszych parowozów kolei jarocińskiej, daty otwarcia kolejnych odcinków, statystyki przewozowe oraz schematyczny plan sieci. Dodatkowo dołączono krótki opis kolei cegielni "Witaszyce". Z dziejów Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej 1896 - 1986;Maciej Matuszewski;Poznań 1987; gnzkd; Autor opisuje przyczyny rozpoczęcia budowy kolei wąskotorowej w powiecie Witkowskim, przebieg budowy oraz lata eksploatacji: okres przed pierwszą wojną światową, okres dwudziestolecia międzywojennego, drugą wojnę światową oraz okres powojenny, kiedy w 1957 roku dokonano zmiany prześwitu toru z 600 na 750 mm. Publikacja zawiera wykaz pierwszych parowozów tej kolei, daty otwarcia kolejnych odcinków oraz schematyczny plan sieci Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej. Raport z kolejki gryfickiej;Dariusz Brodowski, Krzystof Wiśniewski;Koleje Małe i Duże 5/2002; grfkd; Sześciostronicowa relacja z Gryfickiej Kolei Dojazdowej przedstawiająca sytuację po przejęciu linii z Gryfic do Pogorzelicy przez Urząd Gminy Rewal. Tekst artykułu zilustrowany jest wieloma fotografiami z parowozem Px48-3916, będącym główną atrakcją kolei gryfickiej, w roli głównej. Koleje wąskotorowe Wielkopolski 1886 - 1949;Maciej Matuszewski;Poznań 1988; oplkd, znikd, bydkd, gnzkd, krotkd, smgkd, srdkd, witkd; Kilkunastostronicowa publikacja zawierająca krótkie omówienia poszczególnych kolei wąskotorowych w Wielkopolsce: kolei opalenickiej, Żnińskiej Kolei Powiatowej, Wyrzyskich Kolei Powiatowych, Bydgoskich Kolei Powiatowych, Witkowskiej (Gnieźnieńskiej) Kolei Powiatowej, Wrzesińskiej Kolei Powiatowej, Kolei Powiatowej Krotoszyn - Pleszew, Śmigielskich Kolei Powiatowych, Średzkiej Kolei Powiatowej oraz Jarocińskiej Wąskotorowej Kolei Powiatowej. Dla każdej z linii podano daty otwarcia poszczególnych odcinków, statystyki przewozów oraz informacje o eksploatowanym taborze. Publikację zamyka dodatek zawierający schematy linii poszczególnych kolei. Kolej wąskotorowa w krajobrazie Ziemi Zagórowskiej;Robert Lewicki;Konin 1997; witkd; Interesująca publikacja mieszkańca Ziemi Zagórowskiej, któremu nieobca jest historia Jarocińskiej Kolei Dojazdowej. Autor opisuje okoliczności powstania, historię oraz schyłek eksploatacji, a następnie likwidację linii. Uzupełnieniem są mapy, schematy, fotografie, wykaz eksploatowanych parowozów, statystyki przewozowe oraz archiwalna dokumentacja. Z dziejów Śmigielskiej Kolei Dojazdowej 1900 - 1990;Maciej Matuszewski;Poznań 1990; smgkd; Uwarunkowania rozpoczęcia budowy kolei wąskotorowej w powiecie śmigielskim oraz historia jej eksploatacji są tematem kolejnego opracowania Macieja Matuszewskiego. Tekst urozmaicony jest obszernymi statystykami przewozowymi, kilkunastoma interesującymi fotografiami, statystykami taborowymi oraz wykazem pierwszych parowozów eksploatowanych na kolei śmigielskiej. Publikację zamyka schematyczna mapa sieci Śmigielskiej Kolei Powiatowej. Z dziejów Opalenickiej Kolei Dojazdowej 1896 - 1991;Maciej Matuszewski;Poznań 1991; oplkd; Obszerne opracowanie historii kolei opalenickiej uzupełnione jest o schemat sieci oraz o statystyki przewozowe i taborowe. Dopełnieniem publikacji jest kilkanaście archiwalnych fotografii. Kujawskie Koleje Dojazdowe;Bogdan Pokropiński;Poznań 1994; krskd, smpkd, gnzkd, kckru, kcgos, kctcz, kcdbr, kcbrzk, kcostrowy; Omówienie historii kolei wąskotorowych na Kujawach Bogdan Pokropiński rozpoczyna od analizy uwarunkowań geograficznych tego regionu. To właśnie one stały się powodem wybudowania tam gęstej sieci kolei cukrowniczych przez cukrownie w Pakości, Kruszwicy, Mątwach i Tucznie. Później przychodzi kolej na koleje cukrowni Brześć Kujawski, Dobre, Ostrowy, Gosławicie i inne. Oddzielny rozdział poświęcony jest historii Kujaw w okresie pierwszej wojny światowej. Następnie autor omawia historię kolei wąskotorowych w okresie międzywojennym, podczas drugiej wojny światowej oraz w pierwszych latach po jej zakończeniu. W 1949 roku nastąpiło scalenie trzech najważniejszych sieci kolei wąskotorowych na Kujawach, czemu autor poświęca krótki rozdział. Kolejne opisują schyłek "złotego wieku" oraz tabor używany na poszczególnych liniach. Znaczną część publikacji zajmują tablice z wykazami taboru eksploatowanego przez cukrownie oraz przez Kujawskie Koleje Dojazdowej. Książkę zamyka zbiór blisko 50 archiwalnych fotografii, często z miejsc, do których kolej wąskotorowa już nie dociera. Do książki dołączona jest schematyczna mapa obrazująca rozwój kolei wąskotorowych na Kujawach w latach 1913, 1915 oraz 1938. Kolej wąskotorowa cukrowni Kruszwica;Bodgan Pokropiński;Świat kolei 9/2004, 1/2005, 3/2005, 5/2005; kckru; Wyczerpujący czteroczęściowy artykuł opisujący historię najdłuższej sieci wąskotorowej kolei cukrowniczej należącej do Cukrowni Kruszwica. Na dwudziestu stronach autor przedstawił etapy budowy kolejki oraz eksploatowane na niej parowozy, wagony osobowe i towarowe. Każda z części artykułu zawiera liczne fotografie oraz szkice, a także wykaz eksploatowanego taboru. Koleje wąskotorowe odchodzą w dal...: Krośniewicka Kolej Wąskotorowa;Piotr Rudzki;Koleje Małe i Duże 2/2002; krskd; Krótki ilustrowany felieton o powolnej agonii Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Obok opisu aktualnego stanu mijanych stacji autor zamieścił kalendarium wydarzeń. Spotkanie z MBxd1-201;Roman Kozak;Koleje Małe i Duże 5/2002; krskd, gnzkd, smpkd; Bogato ilustrowana relacja z przejazdu specjalnego wagonem MBxd1-201 z Krośniewic przez Boniewo, Przystronie i Sompolno do Gniezna. Artykuł interesujący przede wszystkim na nietypową relację pociągu liczącą ponad 140 km. Koleje wąskotorowe odchodzą w dal...: Krotoszyńska Kolej Wąskotorowa;Piotr Rudzki;Koleje Małe i Duże 6/2002; krotkd; Krótki ilustrowany felieton o powolnej agonii Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej. Obok opisu aktualnego stanu mijanych stacji autor zamieścił kalendarium wydarzeń. Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe;Bodgan Pokropiński;Świat kolei 10/2003; krskd, krotkd; Artykuł opisuje narodziny wagonów motorowych powstałych w wyniku przebudowy wagonów osobowych typu 1Aw. Pomysł takiej adaptacji zgłosiła załoga lokomotywowni kolei wąskotorowej w Pleszewie. W Pleszewie zbudowano jednak tylko jeden egzemplarz, kolejne powstawały w lepiej wyposażonych warsztatach w Krośniewicach. Wagony tego typu eksploatowane były na Jędrzejowskiej, Krośniewickiej, Krotoszyńskiej, Śmigielskiej, Wrocławskiej i Zwierzynieckiej Kolei Dojazdowej. Artykuł zawiera dane techniczne, wykaz zbudowanych wagonów oraz opis zastosowanych rozwiązań. "Łajki" w służbie;Marek Malczewski, Paweł Terczyński;Świat kolei 10/2003; krskd, krotkd; Krótki artykuł podsumowujący eksploatację wagonów motorowych MBxd1 na Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Autorzy zwracają uwagę, że mimo swojej prostej budowy były mniej awaryjne i bardziej ekonomiczne niż uznawane wówczas za nowoczesne wagony motorowe MBxd2 produkcji rumuńskiej. Zapomniana stacja Włocławek Wąskotorowy;Marcin Przegiętka;Świat Kolei 9/2005; smpkd; W 1908 roku do Włocławka dotarła wąskotorowa linia kolei cukrowni Brześć Kujawski o długości 17 km. W ten sposób Włocławek uzyskał przyszłe połączenie z Sompolińską Koleją Dojazdową, a tym samym z pozostałymi liniami wchodzącymi w skład Kujawskich Kolei Dojazdowych. Autor opisuje dzieje stacji Włocławek Wąsk. podczas obu wojen światowych, w okresie międzywojennym oraz w Polsce powojennej. Artykuł kończy się smutnym akcentem, jakim był ostatni przejazd pociągu do Smólska w dniu 21 kwietnia 1978 roku. Następnego dnia rano ze stacji we Włocławku ewakuowano wszystkie wagony. Artykuł zawiera plany, mapy i schematyczne plany torowe stacji. Z dziejów Średzkiej Kolei Dojazdowej 1902 - 1987;Maciej Matuszewski;Poznań 1989; srdkd; W wydanej z okazji 85-lecia istnienia Średzkiej Kolei Dojazdowej broszurze można zapoznać się z uwarunkowaniami rozpoczęcia budowy tej kolei oraz historią jej eksploatacji. Tekst urozmaicony jest obszernymi statystykami przewozowymi, kilkunastoma interesującymi fotografiami, statystykami taborowymi oraz wykazem pierwszych eksploatowanych parowozów. Publikację zamyka schematyczna mapa sieci. Koleje wąskotorowe odchodzą w dal...: Średzka Kolej Wąskotorowa;Piotr Rudzki;Koleje Małe i Duże 5/2002; srdkd; Krótki ilustrowany felieton o powolnej agonii Średzkiej Kolei Dojazdowej. Obok opisu aktualnego stanu mijanych stacji autor zamieścił kalendarium wydarzeń. Koleje wąskotorowe odchodzą w dal...: Śmigielska kolej wąskotorowa;Piotr Rudzki;Koleje Małe i Duże 3/2002; smgkd; Krótki ilustrowany felieton o powolnej agonii Śmigielskiej Kolei Dojazdowej. Obok opisu aktualnego stanu mijanych stacji autor zamieścił kalendarium wydarzeń. Wąskotorowy come back...: Śmigielska Kolej Dojazdowa;Michał Izydorczak;Koleje Małe i Duże 1/2003; smgkd; Tekst powstał po tym jak PKP zrezygnowały z prowadzenia przewozów na Śmigielskiej Kolei Dojazdowej. Nowym operatorem zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych. Od tej pory kolej śmigielska znowu przeżywa swoje wielkie dni systematycznie zwiększając ilość przewożonych towarów. Śmigielska Kolej Dojazdowa, obok kolei krośniewickiej, jest jedną z dwóch kolei wąskotorowych w kraju, na których kursują planowe pociągi pasażerskie. Wąskotorowy come back...: Kaliska Kolej Dojazdowa;Michał Izydorczak;Koleje Małe i Duże 2-3/2003; kalkd; Tekst powstał po tym jak PKP zrezygnowały z prowadzenia przewozów na Kaliskiej Kolei Dojazdowej. Nowym operatorem zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych. Od tej pory kolej kaliska znowu przeżywa swoje wielkie dni systematycznie zwiększając ilość przewożonych towarów. Kolej na Zamojszczyźnie i w okolicach;Bartosz Sojda;http://zamojskie.lubelskakolej.net; hrukd; Strona poświęcona jest tytułowemu reginowi. Zawiera rozbudowany dział traktujący o Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej, na który składają się bogata galeria fotografii z lat 2001 - 2007, mapa sieci oraz jej historia. Hrubieszowskie Koleje Wąskotorowe - podzwonne czy nadzieja?;Leszek Bylina;Zamojski Kwartalnik Kulturalny 2-3/1997; hrukd, kcstrzy, kcwerb, kcwoz; Jest to krótki artykuł o historii kolei wąskotorowej w okolicach Werbkowic, Gozdowa i Hrubieszowa ilustrowany kilkoma fotografiami. Autor wyraża przekonanie, że również Hrubieszowska Kolej Dojazdowa może szukać swojej szansy w turystyce podobnie jak wiele innych wąskotorowych linii w kraju. Kolejka Marecka;Krzysztof Gajda;http://www.marki.net.pl/kolejka; radzkd; Bogata w informacje strona dokładnie przedstawia historię wąskotorowej linii łączącej Radzymin z Warszawą. Tekst uzupełniony jest licznymi archiwalnymi fotografiami oraz dokumentami. Autor dokłada wszelkich starań, aby dotrzeć do nowych źródeł informacji. Kolejka Marecka;Bogdan Pokropiński;Warszawa 1985; radzkd; Książka opisuje jedną z podwarszawskich kolei wąskotorowych: Radzymińską Kolej Wąskotorową. Autor opisuje budowę oraz eksploatację linii z Warszawy do Radzymina: szlak, bocznice, przewozy i finanse. Obszernie omawia tabor oraz schyłek działalności. Do wydawnictwa dołączono rozkładany arkusz z rysunkami taboru kolei radzymińskiej. Puszczańska kolejka;Bogusław Deptuła, Henryk Leniec;Młody Technik 10/1990; knskl; Ilustrowany artykuł opisujący aktualny stan kolei wąskotorowej w Puszczy Knyszyńskiej. Autorzy zwracają uwagę na nadchodzącą likwidację sieci oraz postulują zachowanie 48-kilometrowej linii do Walił i wykorzystanie jej w celach turystycznych. Oprócz fotografii zamieszczono schematyczną mapę z zaznaczeniem granic Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej i rezerwatów przyrody. Leśne kolejki wąskotorowe północno-wschodniej Polski w latach 1910 - 1991. 75-lecie kolejki leśnej w Puszczy Białowieskiej.;Stanisław Szawiec, Kazimierz Bielawski, Wiesław Stankiewicz;Białystok 1991; knskl, wgrkl, blwkd; W 1991 roku przypadała 75 rocznica uruchomienia pierwszych odcinków wąskiego toru w Puszczy Białowieskiej. Z tej okazji Okręgowy Zarząd Lasów Państwowych w Białymstoku wydał folder, w którym dokładnie opisano historię kolei leśnej Puszczy Białowieskiej, zamieszczono również kilkanaście interesujących fotografii oraz mapy obrazujące stan rozwoju sieci w roku 1932 oraz 1980. Pozycja zawiera również krótsze opracowania dotyczące kolei leśnych w Nurcu, Płocicznie i Czarnej Białostockiej. Publikację zamyka opis techniczny i przebieg służby ostatniego w kraju czynnego parowozu HF Tx-1112. Leśne kolejki wąskotorowe południowo-wschodniej Polski;Oktawian Duda, Zygmunt Świerzewski, Krzysztof Zintel;Poznań 1995; bsdkl, wgrkl, knskl, blwkd, jankl, kozkl; Na publikację składają się cztery główne artykuły: Koleje leśne w latach 1945 do 1974, Lokomotywy parowe kolei leśnych, Koleje leśne w Karpatach Wschodnich oraz Bieszczadzkie koleje leśne. Pierwszy z nich opisuje ogólną sytuację kolei leśnych w Polsce z uwzględnieniem długości poszczególnych systemów oraz ich sytuacji taborowej. Drugi artykuł to krótkie omówienie taboru eksploatowanego na leśnych kolejach wąskotorowych w Polsce wraz ze szczegółowym wykazem parowozów HF, Las, Ryś oraz Px48 eksploatowanych na tych kolejach. Dwa ostatnie artykuły szczegółowo omawiają koleje leśne Karpat oraz oddzielnie koleje leśne w Bieszczadach. Publikacja zawiera liczne interesujące fotografie oraz mapy. Leśna kolej wąskotorowa w Lasach Janowskich;Maciej Kucharski, Zbigniew Tucholski, Jacek Wardęcki;Warszawa 2000; jankl; Krótki folder wydany przez Nadleśnictwo Janów Lubelski opisujący historię budowy i eksploatacji kolei leśnej w Lasach Janowskich okraszony jest kilkoma ciekawymi fotografiami oraz wykazem taboru zachowanego w muzeum zorganizowanym w Janowie Lubelskim przy udziale Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. Bieszczadzka Kolej Leśna;Marek Barszcz, Michał Zajfert;Stalowe Szlaki 2/98; bsdkl; Obszerny artukuł o historii i perspektywach kolei beszczadzkiej. Bieszczadzkie Kolejki Leśne;Zygmunt Rygiel;Krosno 2000; bsdkl; Ksiązka opisuje historię kolei leśnych w Bieszczadach. Koleje wąskotorowe regionu bydgoskiego;Bogdan Pokropiński;Żnin 1997; bydkd, znikd; Książka o historii kolei bydgoskiej i żnińskiej. Bydgosko-wyrzyskie koleje wąskotorowe;Bogdan Pokropiński;Koleje Małe i Duże 1/2001; bydkd; Artykuł opisuje historię Bydgoskich i Wyrzyskich Kolei Powiatowych funkcjonujących niezależnie a także Bydgosko-Wyrzyskich Kolei Dojazdowych po połączeniu obu sieci w 1949 roku. Bardzo duża liczba fotografii czyni artykuł niezwykle interesującym. Tabor Kolei Bydgosko-Wyrzyskiej;Bogdan Pokropiński;Koleje Małe i Duże 1/2001; bydkd; Artykuł zawiera informacje o taborze trakcyjnym oraz o wagonach eksploatowanych na kolejach bydgoskiej, wyrzyskiej oraz na połączonej kolei bydgosko-wyrzyskiej. Oprócz wielu fotografii i rysunków taboru autor zamieścił dokładny wykaz używanych lokomotyw i wagonów motorowych. Żnińska kolej wąskotorowa;Bogdan Pokropiński;Koleje Małe i Duże 2/2000; znikd; Autor artykułu dokładnie opisuje przyczyny oraz historię powstania Żnińskiej Kolei Powiatowej. Artykuł został zilustrowany wieloma fotografiami, zawiera także rysunki budynków. Tabor Kolej Żnińskiej;Bogdan Pokropiński;Koleje Małe i Duże 2/2000; znikd; Publikacja przedstawia pojazdy trakcyjne, wagony osobowe oraz wagony towarowe, jakie eksploatowano na Żnińskiej Kolei Powiatowej. Niemal każda jednostka taborowa przedstawiona jest na fotografii. Zamieszczone są również rysunki parowozów i lokomotyw spalinowych. Powiatowa Kolej Sochaczewska;Bogdan Pokropiński;Warszawa 1990; sochkp; Autor opisuje dzieje kolei sochaczewskiej od momentu, kiedy Sejmik Powiatowy podjął decyzję o jej budowie aż do roku 1984, kiedy przekształcono ją w kolej muzealną. Publikacja opisuje obiekty inżynieryjne, tabor i eksploatację linii, zawiera kilkanaście fotografii. Koleje żelazne Cukrowni Gosławice 1912 - 1992;Maciej Matuszewski;Poznań 1994; kcgos; Książka o kolejach Cukrowni Gosławice. Kolej wąskotorowa Cementowni Odra;Marek Malczewski;Świat kolei 12/2003; cemodr; Wąskotorowemu transportowi szynowemu na terenie Cementowni Odra Opole poświęcony jest interesujący artykuł Marka Malczewskiego. Zainteresowani znajdą w nim kilka fotografii, schemat torowiska na terenie zakładu oraz wykaz eksploatowanych lokomotyw. Kolej Huty Gliwice;Marek Malczewski;Świat kolei 1/2003; hgliwice; Artykuł o kolei Huty Gliwice. Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała;;http://www.kolejrogowska.pl; rogkd; Uruchomiona i prowadzona przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych oficjalna strona Kolei Rogowskiej. Z racji stworzenia osobnego serwisu, można znaleźć w nim wszelkie informacje dotyczące linii łączącej Rogów z Rawą Mazowiecką i Białą Rawską, tj. aktualności z prac prowadzonych przez Fundację, opis szlaku, rozkład jazdy, ciekawostki historyczne, a także opis bogatej kolekcji wąskotorowego taboru zgromadzonego na stacji w Rogowie. Historia Kolei Rogowskiej Część I i II;Michał Zajfert;Świat kolei 5/2004, 6/2004; rogkd; Artykuł opisujący historię Rogowskiej Kolei Dojazdowej to 17 stron wyczerpujących informacji z okresu od rozpoczęcia budowy linii z Rogowa do Białej Rawskiej w 1915 roku aż do przejęcia jej przez Powiat Rawski w 2002 roku. Całość uzupełniona jest planami stacji i przystanków oraz licznymi fotografiami - archiwalnymi oraz współczesnymi. Dodatkowo zamieszczono statystyki przewozowe oraz wykazy eksploatowanego taboru. Koleje wąskotorowe w okręgu starachowickim;Michał Zajfert;Świat kolei 12/2004, 2/2005; starkd, starkl; Artykuł opisuje historię kolei wąskotorowych w okolicach Starachowic: najpierw kolei przemysłowych, zakładowych i leśnych, następnie publicznej kolei wąskotorowej PKP ze Starachowic do Iłży. Artykuł uzupełniono licznymi fotografiami, wykazem eksploatowanego przez PKP taboru oraz planami wszystkich stacji i przystanków kolei Starachowice - Iłża. Starachowickie Kolejki Wąskotorowe;Andrzej Cygan;Starachowice 2005; starkd, starkl; Interesujące opracowanie, w którym autor próbuje dotrzeć do wszystkich miejsc związanych z kolejami wąskotorowymi okolic Starachowic, zarówno przemysłowymi jak i publiczną koleją PKP ze Starachowic do Iłży. Publikacja zawiera wiele map podglądowych oraz kilkanaście interesujących fotografii. Wrocławsko-Trzebnicko-Prusicka kolej wąskotorowa;Tomasz Pol;http://www.kleinbahn.pl; wrokd; Na starannie przygotowanej stronie znaleźć można wyczerpujący opis historii linii, obszerne zbiory fotografii z poszczególnych stacji i przystanków oraz archiwalia. Jest to doskonałe źródło informacji o Wrocławskiej Kolei Dojazdowej. Kolej wąskotorowa Zwierzyniec - Biłgoraj;Andrzej Tajchert;Świat kolei 4/2005; zwierzkd; W obszernym artykule autor opisuje historię powstania i rozwoju kolei wąskotorowej między Zwierzyńcem i Biłgorajem. Czytając artykuł można zapoznać się z dziejami linii od roku 1907, kiedy Ordynacja Zamojska zbudowała kolejkę do cukrowni w Klemensowie, do roku 1971, kiedy kolej zwierzyniecką zlikwidowano. Opracowanie zawiera liczne fotografie oraz wykaz eksploatowanych parowozów i wagonów. Koleje wąskotorowe przełomu wieków;Marek Malczewski;Świat kolei 11/2005; przewkd, jedkd, nalkd, gskkd, krskd, smpkd, gnzkd, srdkd, krotkd, kalkd, smgkd, grfkd, koszkd, stgkd, grjkd, mlwkd, elkkd, rogkd, znikd, naskd, oplkd; Artykuł przedstawia zmiany w strukturze Dyrekcji Kolei Dojazdowych w Warszawie wynikające z założeń uchwały Zarządu PKP z 1996 roku, która zakładała odejście od scentralizowanego zarządzania. Dodatkowo przedstawiono statystyki przewozu towarów i pasażerów oraz wyniki finansowe poszczególnych kolei dojazdowych PKP w 1999 i 2000 roku. Gnieźnieńska i Wrzesińska. Koleje wąskotorowe.;Marek Torzewski;Warszawa 2006; gnzkd; Na kilkuset stronach autor bardzo dokładnie opisuje dzieje kolei wąskotorowych w Gnieźnie i okolicach. Publikację podzielono na cztery rozdziały poświęcone Witkowskiej Kolei Powiatowej, Gnieźnieńskiej Kolei Powiatowej, Wrzesińskiej Kolei Powiatowej, Wrzesińsko-Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej i w końcu Wrzesińsko-Gnieźnieńskiej Kolei Dojazdowej. Blisko 400 fotografii i rysunków sprawia, że poznawanie ponad stuletniej historii tych linii nie jest zajęciem nużącym. Szczególnie zadowoleni będą zainteresowani taborem - autor zadbał o szczegółowe wykazy i statystyki. Stacja Maciejkowice;Jakub Halor;Świat kolei 2/2006; gskkd; Obszerny artykuł został poświęcony historii i funkcjonowaniu największej stacji kolei wąskotorowej na ziemiach polskich. Liczne fotografie i plany urozmaicają opracowanie dotyczące tej najważniejszej stacji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, która w latach świetności obsługiwała nawet 170 pociągów w ciągu doby. Nasielska Kolej Wąskotorowa;Zbigniew Tucholski;Rybnik 2007; naskd; Doskonale napisana i doskonale wydana pozycja. Lekturą usatysfakcjonowany będzie każdy, niezależnie od tego czy poszukiwać będzie wyczerpującego opisu historii linii czy też szczegółowych wykazów eksploatowanego taboru. Bogaty zbiór archiwalnych fotografii oraz liczne plany i rysunki a także dokumenty, do których dotarł autor czynią książkę jeszcze bardziej atrakcyjną i wartociową.